e-irsaliye, veri format ve standardı GİB tarafından belirlenen, 213 Sayılı VUK gereği bir irsaliyede yer alması gereken bilgileri barındıran, satıcı ve alıcı arasında ki iletimin merkezi bir platform (GİB) üzerinden gerçekleştirildiği elektronik bir belgedir.
E-irsaliye yeni bir belge türü olmayıp, kağıt irsaliye ile aynı hukuki niteliklere sahip olacaktır.
e-irsaliye (Elektronik İrsaliye) uygulaması e-Fatura uygulamasında olduğu gibi kapalı bir sistem olarak hayata geçecek, bu kapsamda yalnızca uygulamaya dahil olanlar birbirlerine elektronik ortamda irsaliye düzenleyebilecekler.
e-İrsaliye uygulaması zorunluluk olmadan, isteğe bağlı olarak 1 Ocak 2017 tarihinde hayata geçmesi bekleniyor.
e-irsaliye ilk aşamada zorunluluğa bağlı olmayacak isteğe bağlı olarak kullanılabilecek.
Elektronik irsaliye projesine ilişkin alt yapı 31/10/2016 tarihine kadar hazırlanacak, aynı tarihte e-irsaliye paketi taslak olarak 15 gün süre ile yayınlanacak. Mükelleflerden gelen talepler doğrultusunda tüm ihtiyaçlara uygun bir model oluşturulacak ve 30/11/2016 tarihinde paket nihai olarak yayınlanacak ve 01/12/2016 tarihinde test sistemi kullanıcıların erişimine sunulacak.
Teknik dökümanlar ile birlikte eş zamanlı olarak e-irsaliye kullanımına ilişkin şartlar ve gerekli hususların belirtildiği tebliğ çalışması tamamlanacak ve Aralık ayı içerisinde Resmi Gazete’de yayınlanacak.
e-irsaliye, e-fatura da olduğu gibi kapalı, güvenli bir ağ yapısı (GİB sistemi) içerisinde uygulamaya kayıtlı kullanıcılar arasında iletilecektir. İrsaliye düzenleyenin kimliği ve irsaliyenin değişmezliği tüzel kişi mükelleflerde mali mühürle, gerçek kişi mükelleflerde mali mühür veya nitelikli elektronik sertifika ile sağlanacaktır.
e-irsaliye UBL (Universal Business Language – Evrensel iş Dili) tabanlı bir uygulama olacak. UBL 2.1 standardında irsaliye için, gerekli olan despatch advice (malların sevk edilmesi sırasında kullanılan belgeler) ve receipt advice (sevk irsaliyesinin alıcı tarafından teslim alındığını gösteren belge) belgeleri kullanacaktır.
Receipt advice belgesi ile alıcılar, malı teslim aldıklarında satıcıya GİB sistemi üzerinden dönüş yapabilecekler. Söz konusu belge ile, malın tamamı kabul ya da reddebilecek ya da, uygulama da karşılaşılan kısmi kabul, iade ya da hatadan kaynaklanan teslimat işlemlerinde ki aksaklıklar bu şekilde satıcıya iletilebilecek.
e-irsaliye projesi kapsamında öncelikli hedef sevk irsaliyesi olmasına rağmen e-irsaliye belgesinde ayrıca, malı taşıyan aracın plaka bilgisi ile şoförün TCKN bilgisi de yer alacak. EGM ve Ulaştırma Bakanlığı ile yapılacak işbirliği ile e-irsaliye bilgilerine bu birimlerde ulaşılabilecek, böylelikle herhangi bir kağıt belge taşıma zorunluluğu kalmayacak.
Proje ile piyasada vergi mevzuatımız gereği kullanılmakta olan sevk irsaliyesi, elektronik ortama taşınacak, Belge saklama ve belge basımı için yapılan harcamalardan büyük ölçüde tasarruf sağlanmış olacak.
e-irsaliye ile ilgili daha detaylı bilgi ve kullanım için bizlerle iletişime geçebilirsiniz